Blog

Barbara Bednarczyk o dwujęzyczności

Barbara Bednarczyk – jedna z prelegentek VI edycji konferencji PASE Young Learners rozprawia się z mitem o dwujęzyczności dzieci.

Basia Bednarczyk

Barbara Bednarczyk

blogerka i nauczycielka

Słyszy się, że skoro dziecko nie nauczyło się poprawnie mówić w ojczystym języku, to nie ma sensu rozpoczynać nauki języka obcego. Tymczasem, dziecko jest najbardziej chłonne językowo między 2 a 6 rokiem swojego życia i to właśnie wtedy warto zachęcić je do przygody z językiem. Trzylatek nie będzie zadawać pytań: “Po co mi ten język?” albo “Czy naprawdę potrzebuję tego Present Perfect?”. Będzie przyjmowało język takim jakim jest. Ponadto, według dr hab. Magdaleny Olpińskiej-Szkiełko z Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego uczenie się języka obcego równolegle z ojczystym “bardzo korzystnie wpływa na rozwój ich pierwszego języka, na rozwój myślenia, stwarza dobre podstawy do uczenia się kolejnych języków oraz przyczynia się do rozwoju tolerancji wobec różnych społeczności i kultur”. Jestem wielka fanką zamierzonej dwujęzyczności i tak wychowuje swoich synów. Mój najstarszy 4 letni synek rozmawia w języku angielskim i nie sprawia mu to większych problemów. Drugi natomiast świetnie na niego reaguje. Moim zdaniem, wprowadzenie dziecka w nowy język od najmłodszych lat ułatwi mu rozwój językowej ścieżki na długie lata.

 

Basia Bednarczyk