Blog

Dagmara Łata o uczeniu się na pamięć

Dagmara Łata – jedna z prelegentek VI edycji konferencji PASE Young Learners rozprawia się z mitem, że “uczenie się na pamięć jest nieefektywną formą nauki”.

Dagmara Łata

Dagmara Łata

metodyk / British School Bemowo

MIT: Uczenie się na pamięć jest nieefektywną formą nauki

W dzisiejszych czasach wszystko można sprawdzić w internecie – numer telefonu, adres miejsca, stolicę kraju, przepis kulinarny, słówka w obcym języku. A jednak to ucząc się na pamięć, zmuszamy mózg do intensywnego wysiłku i sprawiamy, że informacje przechodzą z przedsionka do długotrwałego ‘dysku’. Samo wielokrotne czytanie nie wystarcza, gdyż już przy drugim podejściu tracimy ‘efekt świeżości’ i mózg się wyłącza. Kiedy jednak tę samą informację powtórzymy w głowie i będziemy chcieli zapamiętać, przyniesie to lepszy skutek. Oczywiście, ucząc się na pamięć, musimy dodatkowo wspomagać efektywność – ruchem, obrazem, czy tzw. hakami pamięciowymi. Róbmy przerwy w nauce, zmieniajmy otoczenie. Ja do dziś pamiętam odmianę łacińskich rzeczowników, która nie raz przydała się podczas zagranicznych wyjazdów. No właśnie – uczyłam się jej na pamięć! I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz – zanim zaczniesz wkuwać, zrozum, co chcesz zapamiętać!

 

Dagmara Łata